Minder gehaast leven? Doe het tegenovergestelde van iets zweverigs. Ga mediteren!

Tegenwoordig lijkt het wel alsof je er niet bij hoort als je geen enórm druk leven hebt. Vanwege het gevoel van drukte vliegen de dagen voorbij. Maar als iemand je heel direct vraagt waar je dan zo druk mee bent.. Daar heb je eigenlijk geen antwoord op. Lees in deze post meer over waar dit gevoel vandaan komt en hoe meditatie kan helpen.

Je hebt continu het gevoel gehaast te zijn en achter de feiten aan te lopen. Je wordt geleefd. Zelf heb ik dat gevoel helaas nog al te vaak. Maar hoe zonde is dat! Hoe lekker zou het zijn als je gedachten niet de hele dag met je aan de haal gaan. Mediteren kan je helpen om je gedachten de baas te worden en zélf de regie te pakken. En nee, mediteren is niet zweverig, maar juist het tegenovergestelde! Het is een praktische bezigheid en brengt je juist in het moment, in het hier en nu, zodat je erna al je aandacht kan richten op datgene wat voor jóu belangrijk is, zoals: je geliefden of je hobbies.

Mediteren is niet zweverig, maar juist heel praktisch. Er is voor iedereen een vorm die goed voelt.

Bij meditatie denk je misschien aan stilzitten en niksen. Hoewel dat ook wel eens goed is, is dat geen meditatie. Mediteren is namelijk hard werken! Tijdens een meditatie zullen er in je hoofd veel gedachten door elkaar voorbij razen. Misschien kun je in het begin je gedachten vergelijken met fietsers op een rustig bospaadje, maar voor je het weet racen er meer gedachten voorbij dan auto’s op een drukke snelweg. Je krijgt het gevoel dat je met al die gedachten nu diréct iets moet. Maar juist daarin zit de kunst van meditatie. Tijdens meditatie laat je de gedachten langskomen, je merkt ze op en laat ze rustig weer ‘doorrijden’, zónder er een oordeel of actie aan te hangen. Je kijkt rustig hoe de auto’s voorbij rijden. Hoe regelmatiger je mediteert, hoe meer je dit kunt vertalen naar je dagelijks leven. Als je je dan gehaast of overweldigd voelt kun je naar binnen kijken, de verschillende gedachten herkennen en ervoor kiezen je gedachten niet je stemming, of nog erger, je complete leven te laten beheersen.

Door je gedachten met vriendelijke aandacht te observeren, maar er geen oordeel of actie aan te hangen, leer je jezelf dat je niet je gedachten bént. Je bent een mens die deze gedachten heeft. Door regelmatig te mediteren train je jezelf om dat onderscheid te maken. Daardoor zal je je rustiger, meer in controle en meer gefocust voelen.

Oké, meditatie kan dus echt wat voor je betekenen. Maar waar begin je? Eigenlijk heel simpel. Probeer het eens op onderstaande manier:

Stap 1.

Je neemt een comfortabele houding aan en sluit je ogen als je daaraan toe bent. Ga bijvoorbeeld zitten in kleermakerszit op een fijn kussen, op een stoel goed rechtop, of op je rug op een rustig wit bounty strand.

Stap 2.

Zet een timer met bijvoorbeeld de hulp van een meditatie-app. Een fijne gratis app die ik gebruik is: Insight Timer. Dagelijks enkele minuten mediteren kan al effect hebben. Dus het is helemaal prima om met 3 minuten per dag te beginnen.

Stap 3.

Je kiest een meditatieobject en richt daar je aandacht op. Merk je op dat je aandacht is afgedwaald? Breng dan je aandacht weer terug naar je meditatieobject. Het meditatieobject kan van alles zijn. Zélf ben ik begonnen met begeleide meditatie via YouTube. Er zijn talloze fijne, rustgevende en soms zelfs ronduit hilarische video’s. Later koos ik voor mijn ademhaling als meditatieobject en tegenwoordig mediteer ik met een denkbeeldige kaars als een soort mantra. Een mantra is een woord of korte zin die je in hetzelfde ritme in je hoofd herhaalt, zoals het bekende: ‘Oohmmmmmm’.

Stap 4.

De moeilijkste stap is om het mediteren vol te houden. Wat hiervoor helpt is een vast moment op de dag inplannen, zoals: direct na het opstaan, tijdens de koffiebreak of om 16:00 uur in plaats van een Cup-à-soup. Mediteer bij voorkeur niet ‘s avonds, omdat een meditatie soms juist activerend werkt. Daarnaast is het erg belangrijk om regelmatig te mediteren. Probeer het dus echt dagelijks te doen. Liever een dagje héél kort, dan een dag overslaan. Toch een dag niet gelukt? Pak het dan gewoon de dag erna weer op.

Na 6 weken zal het een gewoonte worden en na 3 maanden is meditatie onderdeel van je leefstijl. Zet dus nu direct die eerste stap naar een leven met meer rust en aandacht!

Wat is jouw favoriete meditatieobject? Laat het ons weten in een reactie!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *