Waarom overvloed leidt tot schaarste. Ervaar meer tevredenheid in 4 stappen.

In 2017 had een doorsnee Nederlands huishouden 29% meer te besteden dan 40 jaar geleden. Dat percentage is al gecorrigeerd voor de prijsstijging van diensten en producten én de kleiner wordende omvang van huishoudens (bron: CBS). We wonen in een welvarend land. Helaas voelt dat niet altijd zo. Je zou graag je ogen willen laten laseren, je wilt een elektrische fiets of graag een wereldreis maken. Het lijkt of heel Nederland dat alles állemaal kan doen, en jij niet. Vervelend dat gevoel. Maar waar komt dat gevoel eigenlijk vandaan? En kun je van dat gevoel afkomen?

Ik was vanmiddag bezig met het opruimen van de voorraadkast en kreeg zin in een snack. Helaas was er in geen enkel kastje nog wat te snaaien te vinden, dus besloot ik naar de supermarkt te gaan voor wat nootjes. So far, so good. Ik had een concreet doel en zou binnen 3 minuten weer buiten staan. Vrolijk en vol goede moed stapte ik de supermarkt binnen. Maar toen begon de keuzestress. ‘Ga ik naar de afdeling met verse nootjes: ‘de bakjes nootjes’, of ga ik naar de chips-afdeling voor diezelfde nootjes ‘in een zakje’.’ Ik bleef even stilstaan. ‘Hmm, de bakjes nootjes zijn duurder, maar lekkerder. De zakjes zijn goedkoper en iets minder lekker. Maar goed, ze zijn even gezond. Toch? Nou, laat ik dan maar voor de goedkopere optie gaan.’ ‘Maar ik loop wel via de afdeling met verse nootjes, voor het geval dat ik me bedenk.’ Daar aangekomen zag ik dat 3 bakjes nu slechts 5 euro kosten, een topaanbieding! ‘Dan ga ik natuurlijk dáárvoor.‘ ‘Maar welke 3 bakjes neem ik dan? 3 bakjes van de meest gezonde mix? 2 bakjes van de gezonde mix en ééntje die ik lekkerder vind?‘ En zo ging het nog wel even door in mijn hoofd. Ik raakte geïrriteerd doordat ik geen keuze kon maken en ben uiteindelijk, na 15 minuten twijfelen, voor een grote zak (inderdaad, tóch geen bakjes) walnoten gegaan, omdat ik die later die week nog nodig had voor een gerecht.

Het hebben van veel keuzes kan ervoor zorgen dat je het gevoel krijgt niet genoeg te hebben, niet genoeg mee te maken, of dat je eigenlijk gelukkiger zou kunnen zijn als je misschien een andere keuze had gemaakt.

Goed. We leven in een welvarend land en moeten dagelijks keuzes maken uit vele opties. Is dat nou zo erg? Al voelt dit waarschijnlijk in eerste instantie niet zo, ik zou zeggen van wel. Vrijheid in je keuze voor een opleiding, beroep, vakantiebestemming, auto en je date voor vanavond betekent niet dat je snel wat tekort zal komen. Letterlijk gesproken. Want de overvloed aan mogelijkheden en keuzes zorgt ervoor dat het niet makkelijker wordt om tevreden te zijn. Er is altijd een hogere opleiding, een nuttiger beroep, een meer unieke vakantiebestemming, een zuinigere auto of een knappere date.

Als je heel erg weinig hebt, zal je gaan dansen van ieder cadeautje. Als je al heel erg veel hebt (overvloed), heb je steeds méér, of luxere cadeautjes ‘nodig’ om te gaan dansen. Door overvloed ontstaat dus schaarste in waarde en betekenis.

Dat het niet makkelijk is om tevreden de zijn met minder, betekent niet dat het onmogelijk is. Je kunt jezelf aanleren om niet langer continu te streven naar méér of béter. Je kunt vandaag al actie ondernemen om van het gevoel van schaarste af te komen en je meer tevreden te voelen.

Stap 1. Ontdek wat écht belangrijk voor je is

Onderzoek wat voor jou écht belangrijk is. Sta even stil bij de spullen die je bezit, de bezigheden die je doet en de mensen die je om je heen hebt. Is dat niet al voldoende om tevreden te kunnen zijn? Schrijf de drie (of meer) allerbelangrijkste zaken op.

Stap 2. Onderzoek of je de spullen, mensen of bezigheden die je écht belangrijk vindt waardeert

Ga bij jezelf na of je de spullen die je bezit, de bezigheden die je doet en de mensen die je om je heen hebt wel voldoende waardeert óf voldoende aandacht geeft. Hoe vaak ben jij dankbaar voor dingen die je wél hebt? Probeer voor jezelf te bedenken welk cijfer je dit zou geven op een schaal van 0 tot 10. Een score van 0 staat hierbij voor geen waardering/veel te weinig aandacht. Een score van 10 staat hierbij voor alle waardering/aandacht die diegene of hetgeen verdient. Schrijf de score achter de eerder opgeschreven belangrijkste zaken.

Stap 3. Bedenk wat een score van 1 extra punt voor actie vraagt

Wat is er nodig om van een 5 een 6 te maken? Een vraag die studenten vaak aan mij stellen. Maar vraag je dit ook af voor de zaken die jij het allerbelangrijkst vindt in je leven. Een voorbeeld: het loopt niet helemaal lekker tussen jou en je partner. Je hebt bij stap 1 aangegeven dat je partner écht belangrijk voor je is, en bij stap 2 aangegeven dat je de aandacht die je besteedt aan je partner op het moment een 5 geeft. Welke actie(s) kun jij ondernemen om hier een 6 van te maken? Bedenk hierbij een concrete actie, zoals: ‘Ik vraag mijn partner elke dag even hoe zijn/haar dag is geweest en toon oprechte interesse in het antwoord.‘ Een ander voorbeeld is duurzaam leven. Vind jij dat belangrijk, maar scoor je een 5? Een actie om er een 6 van te maken zou bijvoorbeeld zijn: ‘Ik probeer 3 (in plaats van 2) dagen per week volledig plantaardig te eten.’

Je zult merken dat bewuste aandacht aan de zaken die voor jou belangrijk zijn, je veel voldoening, energie én tevredenheid zullen geven.

Stap 4. Evalueer en stel nieuwe doelen of stel doelen bij

Belangrijk is ook om je doelen regelmatig te evalueren, bijvoorbeeld elke maand. Door bovenstaande stappen maandelijks even te doorlopen en te evalueren hoe het er nu voor staat, kun je je vorderingen bijhouden. Je zult zien dat dit erg motiverend werkt. Zelf hou ik mijn voortgang bij in een ‘bullet journal. Op die manier maak ik de stappen die ik zet inzichtelijk en daarnaast is het een heel leuke manier om toe te werken naar meer tevredenheid!

Andere manieren om je voortgang inzichtelijk te maken zijn bijvoorbeeld een Excel-sheet of een dagboek. Op welke manier maak jij jouw persoonlijke doelen inzichtelijk? Laat het ons weten in een reactie!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *