Start met ‘veganizen’ van zuivel en vlees: 5 makkelijke eetswitches

Wetenschappers, veganisten en de jonge Greta Thunberg zijn er al lang over uit. Er zijn genoeg redenen om vaker te kiezen voor een plantaardig alternatief voor je dagelijkse portie vlees of zuivel. Eerder schreef ik al dat het vervangen van zuivel of vlees zélfs kan bijdragen aan het voorkomen van een nieuwe pandemie! In deze blogpost geef ik 5 voorbeelden van dierlijke producten die supersimpel zijn te veganizen, zónder in te boeten op eetgenot.

De supermarkt ligt vol met producten die dierlijke ingrediënten bevatten, zoals: kaas, kipfilet, melk, honing en roombotercroissants. Als je van huis uit gewend bent om te ontbijten met Griekse yoghurt met honing, elke dag luncht met kipfilet op je brood en ‘s avonds genieten van een pizza met extra kaas, kan het nog wel eens lastig zijn om te weten waar je moet beginnen. Ook al zie je er écht het belang van in.

Door plantaardige alternatieven stap voor stap te introduceren, voorkom je dat je overweldigd raakt door keuzestress en gun je jezelf tijd om te wennen aan een nieuwe leefstijl.

Tegenwoordig puilen de schappen in de supermarkt uit van de plantaardige alternatieven. Er zijn dus echt geen goede redenen te bedenken om niet vaker een bewuste keuze te maken in de supermarkt. En nee, het is vaak ook echt niet duurder. Laat ik je in ieder geval een handje helpen met een lijstje voorbeelden.

1. Vervang dierlijke melk door een plantaardige variant

Havermelk, sojamelk, kokosmelk, amandelmelk, rijstmelk, cashewmelk.. De keuze is reuze! Niet alleen het type plantaardige melk maakt verschil, ook de verschillende merken verschillen van smaak. Iedereen heeft hierin wel zijn eigen favoriet. Sojamelk en amandelmelk zijn bijvoorbeeld heerlijk door de koffie en kokosmelk en havermelk zijn een perfecte combinatie met havermout.

2. Vervang je plakjes kipfilet door vegan broodbeleg

Veel mensen eten kipfilet op brood vanwege de eiwitten. Een plantaardig alternatief doet hier vaak helemaal niet voor onder! Quorn of de Vegetarische Slager zijn voorbeelden van merken met een grote variatie aan plantaardig broodbeleg. En vergeet vooral niet eens te kijken naar 100% notenpasta of verse hummus. Als je dan ook nog eens de etiketten checkt, zie je dat je je in ieder geval geen zorgen hoeft te maken over een eiwittekort.

3. Kaas wordt ook gemaakt van noten of kokosolie

Vegan kazen zijn echt in opkomst. Vegan kaasplakken en geraspte kaas waren al langer te koop. En wat blijkt? Je groentelasagne wordt er even lekker mee! Tegenwoordig is er ook steeds breder assortiment aan meer bijzondere kazen, zoals plantaardige mozzarella, grana padano en kruidenkazen (bijvoorbeeld gemaakt van cashewnoten). Het proberen waard.

4. Crème fraiche? Haver fraiche!

Dit is echt één van mijn persoonlijke favorieten. Crème fraiche gebruik je vaak door warme gerechten, zoals soep of pasta. Bij het gebruik van de haver-variant proef je hierdoor helemaal geen verschil. Wat mij betreft dus een no-brainer!

5. Kies voor plantaardige spekjes

Het is nog steeds stamppot-weer. KOUD! De volgende keer dat je boerenkoolstamppot maakt met zoete aardappels, vervang dan de varkensspekjes door plantaardige spekjes van bijvoorbeeld het merk Vivera. En als je dan tóch goed bezig bent. Je stamppot wordt ook even smeuïg met een scheutje sojamelk!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *